وقتی حرف از سبک زندگی سالم به میون میاد . مردم خوب می دونن باید چی کار کنن . اما وقتی که پای اجرا میاد وسط خیلا شروع نکرده ، کنار می ذارنش . این مقاله رو تا انتها بخونید تا یاد بگیرید که چطور باید سالم تر زندگی کنید .

هدف تعیین کنید

هدف زندگی سالم

فرقی نداره که شما 20 سالتون باشه یا 90 سالتون . هیچ وقت واسه سالم زندگی کردن دیر نیست .

باید برای اینکه انگیزه لازم برای سالم زندگی کردن رو داشته باشید یه هدف داشته باشید . این هدف می تونه تناسب اندام ، کاهش فشار خون و قند خون یا بالا بردن فشار خون یا تندرستی و شادابی و پر انرژی بودن باشه . مهم اینه که اون هدف برای شما مهم باشه . مهم اینه که بدونید با انتخاب سبک زندگی سالم به هدفتون می رسید و نباید دست از تلاش برای رسیدن بهش بردارید .

وعده های غذایی رو بیشتر کنید

وعده غذایی سالم

می دونم که تعجب کردین . حتماً از خودتون می پر سید : (( چی ؟ این دختره خل شده ؟ … سبک زندگی سلام و دعده های زیاد ؟ اصلاً با عقل جور در میاد ))

باید بگم که بله با عقل جور در میاد .

شما فرض کنید که سه وعده غذا در طول روز می خورید . همۀ وعده ها رو سنگین می خورید که تا وعده بعدی گرسنه نشید .و این معده بخت برگشته شماست که مسئول هضم این حجم از غذا است . بی چاره باید یه دفعه این همه غذا رو هضم کنه . فکر می کنید می تونه کارش رو درست و کامل انجام بده؟

تازه شما این کار رو فقط برای اینکه بین وعده ها گرسنه نشید انجام می دید. اما باز هم گرسنه می شید . یا می رید یه چیزی می خورید ، که این کالری اضافی به بدن می رسونه و یا چیزی نمی خورید و زخم معده و حالت تهوع و هزار تا درد و مرض دیگه می گیرید.

اما در نظر بگیرید که شما به جای سه وعده ، شش وعده غذا بخورید ، منتها با حجم کمتر . این طوری نتنها در طول روز گرسنه نمی شید . بلکه معده شما راحت تر غذا رو هضم می کنه . کارش رو هم با حوصله و بدون خستگی و کامل انجام می ده . تازه دیگه خبری از زخم معده و حالت تهوع و … نیست .

البته نکته اش رو در نظر داشته باشید که باید سبک و کم حجم باشه ها . یهو حجم غذا ها رو زیاد نکنید ، که با شش وعده اصلاً جور در نمیاد .

میان وعده های سالم بخورید

میان وعده سالم

بله سعی کنید از میان وعده های سالم به جای هله هوله های ناسالم استفاده کنید . اما برای اینکه خیلی این جریان سلامت زندگی کردن خیلی براتون سخت نباشه هر چند وقت یه بار تو دور همی ها و مهمونی ها اشکالی نداره گاهی یه ناخنکی بزنید . ولی بیشتر از میوه ها و سبزیجات و مغذ ها برای میان وعده استفاده کنید .

بگردید و ببینید چه میان وعده های سالمی وجود داره که خوشمزه هم هست . چاره اش یه سرچ کوچیک تو اینترنته . طرز تهیه اشون هم موجوده . درست کنید و از میان وعده های سالم و خوشمزه تون لذت ببرید .

زود شام بخورید

ساعت خوردن شام

دیر تر از ساعت 7 شام نخورید . بله درست دیدید .  این عدد هفت هست. زود شام خوردن اصلاً بد نیست . در تمام طول عمرم شاید یکی دو بار دیر تر از این ساعت شام خورده باشم . دلیلشم اینه که غذا نیاز به هضم شده داره . اگه بذارید دیر وقت شام بخورید و بعدش بخوابید چون هیچ تحرکی نذارید و غعالیتی ندارید ، دیر تر و سخت تر کالری سوزی انجام می شه و سخت تر غذا هضم میشه  و میشه وزن اضافی روی بدن . تازه نفس تنگی های شبانه رو که دیگه نگم ازش .

اگه میان وعده ای برای بعد از شام در نظر گرفتید ، سعی کنید دو تا سه ساعت قبل از اینکه بخواید بخوابید بخوریدش تا به مشکلاتی که گفتم دچار نشید .

ورزش فراموش نشه

ورزش ، سلامتی

اصلاً فرقی نمی کنه که چقدر زمانی که برای ورزش کردن در نظر گرفتید کم باشه . فرقی نمی کنه که ورزشتون رو چقدر ساده در نظر گرفتید ، فقط شروع کنید . از همین امروز و همین حالا هم شروع کنید . این شنبه ای که قولشو به خودتون دادید هیچ وقت نمیاد . همین امروز و همین الان باید انجامش بدید .

بهتره از زمان کم شوع کنید و ادامه اش بدین تا اینکه یه روزه یکی دو ساعت ورزش کنید و بعد زاش دل زده بشید و ببوسیدش بذاریدش کنار .

اولش از زمان کم مثلاً 5 دقیقه در روز شروع کنید و بعد به مرور زمان اگر خواستید و دیدید که می تونید زمانش رو افزایش بدین .

دوستانی که سن و سالشون بالاست یا بیماری هایی مثل آرتورز و دیسک و … دارن با مشورت پزشک یه برنامه ورزشی خوب و سبک برای خودشون تهیه کنن  . خیلی از افراد هم سن و سال شما با وجود اینکه در عمرشون هرگز ورزش نکردن ، از سن بالا ورزش رو شروع کردن و در مسابقات قهرمان هم شدن . یادتون باشه هیچ عذری پذیرفته نیست .

بیماری هاتون رو هم بهانه نکنید . چون ورزش باعث میشه خیلی از درد هایی که دارید به مرور زمان کمتر بشن و از بین برن .

می دونم که الان دارید می گید : (( این دختره خودش جوونه و نفسش از جای گرم بلند میشه )) اما باور کنید که هیچ وقت دیر نیست . من یه نفر رو زا نزدیک می شناسم که حقیقتاً به خاطر ورزش درد هاش از بین رفتن .

مهم اینه ککه اصولی باشه و برای دوستانی که سنشون بالاس زیر نظر پزشک باشه . یا حداقل برنامه اش رو از اون بگیرن و مشاوره و راهنمایی بخوان .

عادت های بد غذایی رو حذف کنید

خوراکی های ناسالم

دِ آخه چه خبرتونه بابا ؟ این همه روغن ؟! همینه که چربی می ره بالا . اون دیگه چیه ؟ چرا اینقدر زیاد نمک می ریزید ؟ بله با خود شمام . فقط نمک نیست که غذا رو خوشمزه می کنه . یه کم اطلاعاتتون در باره مواد غذایی بالا ببرید تا بتونید غذا های سالم و خوشمزه درست کنید . با طعم های مختلف که غذا ها رو خوش طعم تر می کنه آشنا بشید . من که بیشتر مواقع فراموش می کنم نمک تو غذا هام بریزم . ولی خوب از آب در میاد .

تازه یه سریا رو دیدم که سر میز غذا نمک می ذارن که اگه کم نمک بود یه کم دیگه بهش اضافه کنن . این ها همون آدم هایی هستن که از فشار بالا شون گله می کنن .

قند و شکرم که دیگه نگم . چایی دورنگ درست می کنن بیا و ببین . اینقدر شکر تو اون چایی ریخته شده که میشه ازش 10 لیوان چایی با شکر معمولی در آورد .

به بعضیا هم که تا این حرفا رو می زنی می گن((  بابا من جوونم … می سوزونم می ره . )) یا (( من جوونم … فشار و چربی و قند ندارم و نمی گیریم . )) همچین می گن جوونن که انگار من پیرم . قربونتون برم منم فقط 26 سالمه . ولی از الان باید رعایت کرد تا در دوران پیری گریبان گیرمون نشه . یادتون باشه اگه الان این مشکلات رو ندارید به این معنی نیست که بعداً هم نخواهید داشت . تازه اگه بذارید بعداً این عادت ها رو ترک کنید سخت تر می شه .

دوستانی که دارید این مطلبو می خونید و سن و سالتون بالاست . دقت کنید گفتم سخت تر میشه ، نگفتم نمیشه . به قول بابام (( هیچ کاری نشد نداره .))

حواست به خوردنت باشه

شمردن کالری

اگه فکر می کنید که می تونید یه کمی سالم تر زندگی کنید. حواستون به هر خوراکی که در دهانتون می ذارید باشه . کالریش رو محاسبه کنید . ببینید چقدر چربی و پروتئین و … دارید وارد بدتون می کنید . ابزار های زیادی در این زمینه وجود داره . اپلیکیشن هایی هست که اطلاعات غذایی رو به شما می ده و محاسبه می کنه که به اضاء فلان مقدرا از فلان خوراکی چقدر پروتئین و چربی و قند و … وارد بدنتون کردید .

اصولاً تا زمانی که ما شروع به محاسبه نکینم نمی دونیم چقدر داریم زیاد غذا می خوریم و تازه فکر می کنیم : (( من که کم غذا خوردم … من که غذاهای سالمی خوردم . پس چرا چاقم . پس چرا چربیم بالاس ))فقط وقتی شروع به محاسبه می کنیم می فهیم که جریان از چه قراره .

امیدوارم از این مقاله لذت برده باشید . مطالب مرتبطی که زیر این مقاله می بینید رو از دست ندید .