چند راهکار می خوام بدم برای رهایی از تنبلی که قبل از همه تون اول خود تنبلم امتحانش کردم .

بله یقیناً متعجب شدید. چی ؟ راحله رضائی که هر روز تو اینستاگرامش پست تازه داره . خودش مدرس داستان نویسیه . خودش بلاگر انگیزشی و موفقیت و سبک زندگیه ؟ اونو تنبلی ؟

بله عزیزم . من مگه کیم ؟ منم یه آدمم مثل بقیه.

که البته مثل شما ها با مسائل و مشکلات زیادی در زندگی روبه رو هستم . یه وقتا هم تنبل می شم . این اواخر همونطور که از پیجم و وب سایتم معلومه یه کم تنبل شدم . بله … بهتره به تاریخی که پست های اینستاگرام و وب سایت رو  قرار داد م یه نیگا بندازید . البته نه پست های آخر اینستاگرام . چون دوباره خودمو رو به راه کردم . فقط و فقط با راهکار های زیر .

شما هم انجام بدید اگه نتیجه نداشت بیاید یکی بزنید تو دهن من . هر چند دستتون بهم نمی رسه .

هدفتون از زندگی رو تعیین کنید .

هدف زندگی

بله بگید که از زندگی چه هدفی دارید و این اهداف چقدر براتون مهمه . اصلاً بیاید و اهداف 5-10 سال آینده تون رو بنویسید . بعد بیاید هدف امسالتون رو بنویسید . خیلی دیر نشده ، تازه یک ماهه که از سال 1400 گذشته . پس سریع دست به کار شید .

اهدافتون رو اولویت بندی کنید.

در انتخاب هدف بززرگ فکر کنید .

 

از اهرم رنج و لذت استفاده کنید

اهرم رنج و لذت

اگه نمی دونید اهرم رنج و لذت چیه الان براتون توضیح می دم .

همین الان بشینید و به یکی از مهم ترین اهدافتون فکر کنید . فکر کنید که اگه بهش نرسید چه حسی دارید ؟ چه بلاهائی گریبان گیرتون می شه ؟ تبدیل به چه انسانی می شید ؟ بعد بیاید فکر کنید اگه به اون هدف برسید چی می شه ؟ چه حسی دارید؟ چی به دست میارید ؟ تبدیل به چه انسانی می شید ؟

خب فکر می کنم تا همین الان انگیزه لازم برای حرکت رو گرفته باشید.

 

به خوابتون توجه کنید

توجه به خواب

به کیفیت خوابتون توجه کنید . دانشمندان می گن خواب با کیفیت یک و نیم ساعته . یعنی چی ؟ یعنی سه تا نیم ساعت . یعنی اینکه نیم ساعت اول خواب شما سبک هست و تازه داره چشماتون گرم میشه . نیم ساعت دوم شما در خواب عمیق هستید هر کسی این موقع بیدارتون کنه باید بدونه که دیگه با صد من عسل هم نمی شه خوردتون . نیم ساعت سوم زمانیه که شما خوابتون رو تمام کمال انجام دادید و رو به بیداری هستید . این زمان مناسب ترین زمان برای بیدار شدنتون هست و تو این ساعت اگه بیدار شید کلاً حالتون خوبه .

اما شما شب تا صبح می تونید هر قدر که فکر یم کنید براتون مناسبه بخوابید . اما این یک و نیم ساعت رو رعایت کنید . مثلا:

1:30 ، 3 ، 4:30 ، 6 ، 7:30

هر کدوم که براتون مناسب تر بود می تونه ساعت خوابتون باشه.

چالش بذارید .

چالش

مناسب با اهدافتون برای خودتون چالش بذارید . این چالش برای من که یه نویسنده هستم نوشتن 2000 کلمه در طول روزه . برای شما می تونه هر چیز دیگه ای باشه که با اهدافتون مرتبطه.

به خودتون جایزه بدید

به خودتون جایزه بدید

بعد از رسیده به یه هدف یا انجام یه چالش خاص به خودتون جایزه بدید تا انگیزه تون برای ادامه دادن بیشتر بشه . این جایزه مناسب با وضعیت خودتون می تونه نوشیدن یه قهوه باشه یا خریدن یه وسیله خاص برای خودتون.

اما قبل از رسیدن به اون هدف نباید جایزه رو دریافت کنید . وگرنه نتنها جایزه بی معنی میشه ، بلکه تنبلی شما با این کار بیشتر هم می شه . چون مزد بدون کار دریافت کردید دیگه.

منظم باشید

منظم باشید

من آدمی بودم که می گفتم: « نظم در بی نظمی» . یا : « من آدمی هستم که حتی در شلوغ ترین حالت ممکن هم وسایلمو پیدا می کنم » بعضی وقتا هم یهو حال می کردم که همه چیزو جمع و جور کنم ؛ اما دوباره بعدش بهم می ریختم .

مرتب کردن ، ماهی یک دفعه انجام می شد و حداقل 5 ساعت از زمانم رو می گرفت .

تا اینکه یک روز خودکارم گم شد . از اونجا که اعتقاد به نظم در بی نظمی داشتم ، باورم نمی شد که من وسیله ای رو گم کرده باشم . پس شروع کردم به تهمت زدن به این و اون . اما به خودشون نگفتم . تو ذهنم می گفتم که حتماً این برداشته ، یا اون برداشته . تا اینکه آخر شب خوابیدم و دست بردم زیر بالشتم و بله .زیر همون بود .

اکثراً آدم های شلخته ، وقتی چیزیشون گم می شه به دیگران تهمت می زنن ، اما نه مثل من توی دلشون. بلکه بلند و علنی و گاهاً با دعوا و مرافعه .

واسه همین تصمیم گرفتم که شلختگی رو بذارم کنار . یه کم تو اینترنت سرچ کردم و فهمیدم که باید چی کار کنم .

الان نتنها احساس بهتری دارم ، بلکه تنبلی هم به کل از وجودم رفته . به کار هام دارم می رسم . و چی بهتر از این برای یک انسان موفق .

یاد یه شعری افتادم وقتی بچه بودم تو کتابی می خوندم: هر چیزی بر می داری … باز سر جاش می ذاری .

و فقط رعایت این نکته کافیه تا شلختگی به طور کامل از بین بره .

تنبلی رو کنار بذار و همین الان چیزی که برداشتی رو بذار سر جاش و ببین که چطوری همه چیز بهتر می شه .

چطوری می خوای در یک محیط نا منظم یک ذهن سازمان یافته و منظم داشته باشی؟